Alles voor de kijkcijfers

De televisiewereld is hard. Keihard. RTL5 heeft zijn marketingafdeling aan het werk gezet. Hoe gaan we het programma van John van den Heuvel nou eens goed in de markt zetten? Ervoor zorgen dat iedereen Peter R. de Vries vergeet en alleen nog maar naar Bureau Misdaad kijkt? Van den H. zei het al voor de lancering van het programma: “Ik denk wel dat we bij onze eerste aflevering voor een klapper gaan zorgen”. Niemand die op dat moment kon bevroeden wat er door het hoofd van de geniale Van den Heuvel ging.

Het begon onschuldig. “We laten op een website uitlekken dat we exclusief beeldmateriaal hebben dat voor nieuwe ontwikkelingen zorgt in de zaak-Endstra”, riep een enthousiaste producer/creative manager. Het initial concept werd enthousiast ontvangen en op de whiteboard bijgeschreven. “Of we zorgen dat RTL Boulevard meldt dat we een nog nooit uitgezonden interview hebben met Endstra”, gooide de marketing strategy engineer er bovenop. “Nee, nee, ik weet iets beters”, schreeuwde de onzekere stagair. Alle ogen waren op hem gericht. De brainstorm overviewer hield zijn markerstift in de aanslag. “Laten we een gerucht de wereld inhelpen dat John met de dood wordt bedreigd vanwege de schokkende beelden die we gaan tonen!”

Er ontstond een nerveuze opwinding binnen de brainstorm/idea gathering group. Dit gaat de goede kant op. We gaan vet scoren! We krijgen ook volgende maand nog ons salaris en misschien wel een nog gavere titel. Ondertussen draaide de General Director Overall Publicity Hypes onrustig op zijn stoel. Hij zag de gure regen op het raam van hun prachtige kantoorpand tikken, terwijl de auto’s voorbij flitsten. Kom op, hij moest hier overheen kunnen. Gebiologeerd staarde hij in de straal van de beamer die flikkerde op het projectiescherm. Hij had toch niet voor niets de stoerste titel van allemaal.

Hij tikte nerveus tegen de zilveren armleuning van zijn zwart-lederen bureaustoel. Het kan niet gebeuren dat hij zich liet aftroeven door een stagiair. Denk na. Denk verdomme na! Het moet spectaculairder kunnen. Grootser. Je kunt hier overheen. Kom op, laat die geniale brain capacity zijn werk doen. In een zucht, zonder dat hij zich bewust was van wat hij bedacht had, ruchsichtloos en compromisloos, slingerde hij vier woorden de ruimte in: “Hingst, Mieremet, Houtman, huurmoordenaars”. Het werd ijzig koud in de zaal, de deur ging op slot, het licht uit.

Deze complottheorie werd mede mogelijk gemaakt door SBS6, het Openbaar Ministerie en de branchevereniging voor vuurwapens.

Leave a Reply